GDPR – Uhka Vai Mahdollisuus? Tietosuoja-asetus Kilpailueduksi.

EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen tavoitteena on lisätä henkilötietojen käsittelyn avoimuutta ja läpinäkyvyyttä ja vahvistaa  ihmisten oikeuksia valvoa omien henkilötietojensa käsittelyä erilaisissa rekistereissä. Asetuksella halutaan edistää erityisesti erilaisten verkossa olevien palveluiden tietoturvaa. Pienelle yrittäjälle tämä tarkoittaa mm. osoitusvelollisuutta tietoturva- ja henkilörekisteriasioissa sekä “jonkinmoista jumppaa” näiden asioiden kanssa. 

Mutta miksi tämä koetaan uhaksi tällä hetkellä niin monessa yrityksessä? 

Vastaus on hyvin yksinkertainen – siihen ei olla valmiita. Moni on herännyt vasta nyt ottamaan selvää asioista ja toteaa hetkisen lakitekstiä luettuaan, että “Voi halvattu!” (lue tästä miksi) ja suuri osa yrittäjistä ei vielä ole kuullutkaan koko asiasta. Monella asiaan jo hieman tutustuneella on päällimmäisenä ajatuksena on, että eihän tästä selviä millään. Niin minäkin ajattelin vielä viime vuoden puolella ja koska toista omaa päätoimialaani (verkkomainontaa) koskevat asetukset finalisoitiin vasta helmikuun lopussa niin ajattelin, että “kyllä nyt myrkyn lykkäsi”. Vaan eipä lykännytkään. Varsinkin monet pienyrittäjät ja miksei jopa keskisuuretkin pääsevät loppujen lopuksi aika helpolla kun tietää mitä tekee. Kaikki riippuu luonnollisesti siitä, minkä laatuista tietoa yrityksessä käsitellään.

Omille verkkosivuasiakkailleni tulen tarjoamaan apua tietosuoja-asetukseen valmistautumiseen, joten heille tämä tulee olemaan hieman helpompaa. Näin käännän omalta osaltani kyseisen lyhenne hirviön edukseni ja mahdollisuudeksi. Se miten voit itse kääntää sen kilpailuvaltiksi onkin tulevaisuutta, jota kirjoitetaan parhaillaan tätä varten perustetussa valtion työryhmässä. Tuolla tulevalla kilpailuvaltilla voit osoittaa asiakkaalle sen, että olet luotettava toimija ja olet hoitanut asiasi kuntoon kunnialla.

Hyvää alkavaa kevättä ja pistetään ne GDPR asiat nyt kuntoon ajoissa.

Scroll to top