GDPR ...kele!

Uhka Toiminnalle vai Mahdollisuus?

Tietosuoja-asetus - kuinka käännät sen mahdollisuudeksi?

GDPR - Uhka vai mahdollisuusKevään kuumin peruna yritysten puheissa on pieni nelikirjaiminen lyhenne GDPR, joka vaikuttaa lähes jokaisen Suomalaisen yrityksen toimintaan.

Olin eilen alueeni yrittäjille järjestetyssä tilaisuudessa, jossa käsiteltiin tuota lyhennehirviötä eli GDPR:ää. Pikaisen vilkaisun mukaan paikalla oli ainakin yli 80 osallistujaa, jotka istuivat hiljaisina kuin kinkereissä aikanaan ja kuuntelivat korva tarkkana. Tilaisuus kesti 3 tuntia jona aikana meillä oli mahdollisuus myös esittää kysymyksiä. Itse olin ehkä yksi äänekkäimmistä tuossa tilaisuudessa. Kyseisen tilaisuuden vetäjinä toimivat XCure Solutions Oy:n Markus Lehtonen ja konsultti Simo Niklander. Iso kiitos heille hyvästä paketista, jonka olivat meille kasanneet.

No mikä se sitten on?

GDPR eli General Data Protection Regulation, joka on suomennettuna ytimekkäästi EU:n yleinen tietosuoja-asetus. Tämä (lähes) kaikkia Suomalaisia yrityksiä koskettava ja monia jopa pelottava asetus astuu voimaan 25.5.2018. Uhkanahan on sakko, joka on 4% yrityksen vuotuisesta liikevaihdosta tai jopa 20.000.000 € – jup, luit oikein KAKSIKYMMENTÄ MILJOONAA. artikkeli jatkuu alla….

GDPR - Uhka vai Mahdollisuus?

Helpota työtäsi ja pyydä meiltä yhteydenotto. Kerromme miten teet valmistautumisesta GDPR lakiasetukseen huomattavasti helpompaa.

EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen tavoitteena on lisätä henkilötietojen käsittelyn avoimuutta ja läpinäkyvyyttä ja vahvistaa  ihmisten oikeuksia valvoa omien henkilötietojensa käsittelyä erilaisissa rekistereissä. Asetuksella halutaan edistää erityisesti erilaisten verkossa olevien palveluiden tietoturvaa. Pienelle yrittäjälle tämä tarkoittaa mm. osoitusvelollisuutta tietoturva- ja henkilörekisteriasioissa sekä “jonkinmoista jumppaa” näiden asioiden kanssa. 

Mutta miksi tämä koetaan uhaksi tällä hetkellä niin monessa yrityksessä? 

GDPR - PANIC BUTTON

Vastaus on hyvin yksinkertainen – siihen ei olla valmiita. Moni on herännyt vasta nyt ottamaan selvää asioista ja toteaa hetkisen lakitekstiä luettuaan, että “Voi halvattu!” (lue tästä miksi) ja suuri osa yrittäjistä ei vielä ole kuullutkaan koko asiasta. Monella asiaan jo hieman tutustuneella on päällimmäisenä ajatuksena on, että eihän tästä selviä millään. Niin minäkin ajattelin vielä viime vuoden puolella ja koska toista omaa päätoimialaani (verkkomainontaa) koskevat asetukset finalisoitiin vasta helmikuun lopussa niin ajattelin, että “kyllä nyt myrkyn lykkäsi”. Vaan eipä lykännytkään. Varsinkin monet pienyrittäjät ja miksei jopa keskisuuretkin pääsevät loppujen lopuksi aika helpolla kun tietää mitä tekee. Kaikki riippuu luonnollisesti siitä, minkä laatuista tietoa yrityksessä käsitellään.

Omille verkkosivuasiakkailleni tulen tarjoamaan apua tietosuoja-asetukseen valmistautumiseen, joten heille tämä tulee olemaan hieman helpompaa. Näin käännän omalta osaltani kyseisen lyhenne hirviön edukseni ja mahdollisuudeksi. Se miten voit itse kääntää sen kilpailuvaltiksi onkin tulevaisuutta, jota kirjoitetaan parhaillaan tätä varten perustetussa valtion työryhmässä. Tuolla tulevalla kilpailuvaltilla voit osoittaa asiakkaalle sen, että olet luotettava toimija ja olet hoitanut asiasi kuntoon kunnialla.

Hyvää alkavaa kevättä ja pistetään ne GDPR asiat nyt kuntoon ajoissa.

Lisää luettavaa...